+

پشتیبانی چاپخانا

+

پشتیبانی چاپخانا

سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
0
فهرست
×
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

معرفی6پالت رنگ در طراحی گرافیک

30 خرداد 1403

یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل در هر پروژه طراحی، انتخاب پالت رنگ است.
پالت رنگ شما مجموعه رنگ هایی را که در سرتاسر طراحی خود اعمال خواهید کرد تعیین می کند.
هویت برند مد نظرتان را شکل می‌دهد، بر قابلیت استفاده و دسترسی به طرح‌های شما تأثیر می‌گذارد و حتی بر احساسات و ادراک مخاطبان هدفتان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

ایجاد یا انتخاب پالت رنگ صرفاً به معنای کنار هم قرار دادن چند رنگ نیست. شما باید روابط بین رنگ های مختلف و نحوه ترکیب آنها برای ایجاد کنتراست، هارمونی و تعادل بصری را در نظر بگیرید.

قطعا هنگامی که با انواع مختلف طرح‌های رنگی آشنا شوید، انتخاب پالت رنگ‌ مناسب برای پروژه طراحی شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.
بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، بیایید به راهنمای خود بپردازیم و با شش پالت رنگ مختلف و نحوه استفاده از آنها آشنا شویم.

انواع پالت رنگ

پالت رنگ یا طرح رنگ چیست؟

پالت رنگ یا طرح رنگ، مجموعه‌ای از رنگ‌ها است که اساس هویت بصری یا ویژگی‌های یک برند را در یک طرح خاص یا مجموعه‌ای از طرح‌ها تشکیل می‌دهد.
رنگ ابزاری فوق العاده قدرتمند در حوزه هنر، طراحی و برندسازی است.
چه در حال طراحی یک وب‌سایت یا یک برنامه باشید یا مشغول طراحی یک پوستر تبلیغاتی، بسته‌بندی محصول یا یک مجله، رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید تأثیر زیادی بر زیبایی‌شناسی کلی و نحوه درک آن توسط مخاطبان هدف شما خواهند داشت.

به این ترتیب، باید در انتخاب پالت رنگ دقت و توجه زیادی کرد.
کار با یک پالت رنگی مناسب، یکپارچگی و انسجام بصری را تضمین می کند و به انتقال پیام مورد نظر به کاربر نهایی یا مشتری کمک می نماید.
طرح های رنگی مختلف بسته به رابطه بین رنگ های مختلف، اثرات متفاوتی را به دست می آورند.

 

این روابط با جایی که رنگ ها روی چرخ رنگ قرار می گیرند تعیین می شوند.
به عنوان مثال رنگ هایی که مستقیماً در مقابل یکدیگر روی چرخ رنگ قرار می گیرند، یک طرح رنگی بسیار متضاد مانند زرد و بنفش ایجاد می کنند.
رنگ هایی که در کنار یا نزدیک یکدیگر در چرخ رنگ قرار دارند مانند کهربایی و زرد، یک طرح رنگی هماهنگ ایجاد می کنند.

پالت‌های رنگی ریشه در نظریه یا تئوری رنگ دارند. نظریه رنگ نیز روانشناسی رنگ را در نظر می گیرد.
اینکه رنگ‌های مختلف به چه میزان احساسات مختلف را برمی‌انگیزانند.
تئوری رنگ چارچوبی برای درک رنگ فراهم می کند و پالت های رنگی ابزاری عملی برای عملی کردن آن چارچوب هستند.

انواع پالت رنگ

شش نوع اصلی پالت رنگ وجود دارد:

یک: پالت رنگی تک رنگ (Monochromatic)


پالت رنگی تک رنگ بر روی یک رنگ پایه و تن ها و سایه های مختلف آن ساخته می شود.
پالت های رنگی تک رنگ برای دستیابی به تعادل بصری، وحدت و ثبات ایده آل هستند.
آنها اغلب با سادگی، ظرافت و پیچیدگی همراه می باشند.
به خاطر داشته باشید که از آنجایی که شما فقط با یک رنگ کار می کنید، طرح های رنگی تک رنگ دارای کنتراست پایینی هستند.

دو: پالت رنگی مشابه (Analogous)

پالت رنگی مشابه از رنگ هایی تشکیل شده است که در چرخ رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند.
برای اعمال این نوع پالت رنگ، یک رنگ غالب را انتخاب کنید که برجسته ترین رنگ را در سراسر طراحی شما به نمایش بگذارد.
به عنوان مثال، به عنوان رنگ پس زمینه و سپس دو رنگ مجاور را برای ایجاد تمایز انتخاب نمایید.

سه: پالت رنگ مکمل (Complementary)

پالت های مکمل شامل دو رنگ هستند که مستقیماً در مقابل یکدیگر روی چرخ رنگ قرار می گیرند.
به این ترتیب، پالت های رنگ مکمل کنتراست قوی ایجاد می کنند.

 

چهار: پالت رنگ مکمل تقسیم شده (Split-complementary)

پالت رنگی مکمل تقسیم شده شامل سه رنگ است: یک رنگ پایه و دو همسایه مستقیم رنگ مکمل آن در چرخ رنگ. پالت‌های مکمل تقسیم‌شده، جایگزینی منعطف تر برای طرح‌های رنگی مکمل هستند.

پنج: پالت رنگ سه گانه (Triadic)

یک پالت رنگ سه گانه بر اساس سه رنگ است که در فواصل مساوی در اطراف چرخ رنگ قرار می گیرند. نمونه هایی از رنگ های سه گانه عبارتند از قرمز، زرد و آبی، یا سبز، نارنجی و بنفش.

شبیه به پالت های مکمل تقسیم شده، طرح های رنگی سه گانه تعادل خوبی بین کنتراست و هارمونی ایجاد می کنند. سه رنگ سه‌گانه به دلیل قرارگیری یکسان روی چرخ رنگ، وقتی با هم استفاده می‌شوند، به دستیابی به یک حس خوشایند از تعادل کمک می‌نمایند.

شش: پالت رنگی تترادیک (Tetradic)

پالت های رنگی تترادیک (یا دو مکمل) بر اساس دو جفت رنگ مکمل یعنی در مجموع چهار رنگ شکل می گیرند. رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در چرخ رنگ دقیقاً مقابل یکدیگر قرار دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک طرح رنگ چهارتایی ایجاد نمایید، دو رنگ پایه را انتخاب کرده و مکمل‌های مستقیم آنها را در چرخ رنگ پیدا ‌کنید.

نکاتی برای انتخاب پالت رنگ

اکنون با شش نوع پالت رنگ آشنا شدید. حال چگونه می توانید یک پالت رنگ اصولی و جذاب را برای پروژه طراحی خود انتخاب کنید؟
همانطور که در سراسر این راهنما اشاره کردیم، طرح های رنگی مختلف جلوه های بصری متفاوتی را به دست می دهند.
این به نحوه انتخاب رنگ ها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر بر اساس موقعیت آنها در چرخ رنگ بستگی دارد. به این ترتیب، برخی از پالت های رنگی برای زمینه های خاص مناسب تر از دیگران هستند.

 

در ابن بخش به چند نکته کاربردی اشاره می کنیم که به شما در تصمیم گیری برای انتخاب پالت رنگ کمک می کنند.

قبل از انتخاب پالت رنگ زمینه طراحی را در نظر بگیرید

در انتخاب پالت رنگ اول از همه باید این موضوع را در نظر بگیرید که برای چه رسانه و مخاطبی طراحی می کنید.
اگر پالت رنگی را برای یک وب‌سایت یا برنامه انتخاب می‌نمایید، باید قابلیت استفاده و دسترسی را در اولویت قرار دهید.

بنابراین پالت رنگی را انتخاب کنید که کنتراست زیادی داشته باشد، مانند پالت مکمل یا مکمل تقسیم شده. با این حال، اگر فقط با هدف جذابیت‌های زیبایی شناختی طراحی می‌کنید، کنتراست ممکن است در اولویت نباشد. در این صورت، شما این آزادی را دارید که از یک پالت تک رنگ یا مشابه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که انتخاب پالت رنگ می تواند هم یک هدف کاربردی و هم زیبایی شناختی داشته باشد.
بسته به اینکه موضوع طراحی شما چیست، با چه رسانه ای و برای چه کسی طراحی می‌کنید، این موارد متفاوت خواهند بود.

از چرخ رنگ و ابزار تولید و انتخاب پالت رنگ استفاده کنید

چرخ رنگ مرجع اصلی شما هنگام انتخاب پالت رنگ است. با نگاه کردن به چرخ رنگ، می‌توانید در مورد انواع ترکیب رنگی که ممکن است بخواهید استفاده کنید، ایده بگیرید و این به طور طبیعی شما را به سمت نوع خاصی از پالت سوق می‌دهد. همچنین می‌توانید از ابزارهای تولید پالت رنگ آنلاین مانند colorspace، coolors، toptal و موارد مشابه بیشترین استفاده را ببرید.

در انتخاب پالت رنگ از روانشناسی رنگ راهنمایی بگیرید

روانشناسی رنگ به بررسی این موضوع می پردازد که رنگ های مختلف چه احساسی را در ما ایجاد می کنند.
رنگ‌های انتخابی شما باید دقیقاً نمایانگر شخصیت برند باشند و در عین حال احساسات مورد نظر را در مخاطبان هدف شما برانگیزند.
البته روانشناسی رنگ ها علم دقیقی نیست و رنگ های مختلف بسته به برداشت مخاطب از آن ها تداعی های متفاوتی دارند.
با این حال، معانی نسبتاً جهانی وجود دارد که به رنگ‌های خاصی نسبت داده می‌شود؛ مانند نارنجی برای انرژی و سرزندگی، سبز برای طبیعت و آبی برای آرامش و اعتماد.

هنگام انتخاب پالت رنگ، به طور مداوم از خود بپرسید: مخاطب هدف من وقتی این رنگ ها را درک می کند چه احساسی خواهد داشت؟
آیا این با هویت برند و ارتباط عاطفی ای که من می خواهم برقرار کنم، مطابقت دارد؟
هنگامی که بتوانید به سوال دوم با یک بله پاسخ دهید، در راه رسیدن به پالت رنگ مناسب، عالی عمل کرده اید.

سخن پایانی

انتخاب پالت رنگ مناسب یک مهارت ضروری برای کسب کردن است، به خصوص اگر می خواهید در طراحی گرافیک تخصص داشته باشید. توانایی شما در انتخاب موثر پالت های رنگی مناسب و به کار بردن آنها در زمینه های مختلف، ملزم به شناخت دقیق انواع پالت ها و تمرین و تکرار برای ایجاد طرح های رنگی متنوع و کسب مهارت در این حوزه است.