+

پشتیبانی چاپخانا

سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
جستجو
کاربر
فهرست

نکات مهم در طراحی و چاپ تراکت

19 آذر 1402

وقتی صحبت از طراحی و چاپ تراکت می‌شود؛ مهم ترین نکات در طراحی و چاپ تراکت که باید پیش از انتخاب بررسی شود، سایز، جنس، گرماژ، روکش و در نهایت طراحی تراکت به طور صحیح است. در این مقاله می‌خواهیم به بیان ساده به معرفی و توضیح مهم‌ترین نکات در طراحی و چاپ تراکت بپردازیم.

1- سایز تراکت

اندازه‌ی کاغذ تراکت بر مبنای استانداردهای مشخصی تعیین می‌شود. این اندازه‌های استاندارد از بزرگ به کوچک شامل A6 ،A5 ،A4، A3 و A7 است. در این میان کاغذهای A6 و A5 از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. علت این امر نیز اندازه‌ی متوسط و قیمت مناسب آن‌ها است. پس از این دو سایز A6 و A5، کاغذهای رایج A4 قرار دارند که دارای طول ۲۹۷ و عرض ۲۱۰ میلی‌متر هستند. حال اگر این اندازه‌ها را به ترتیب کوچک کنیم به سایز ۱۰۵ در ۷۴ میلی‌متر خواهیم رسید که دقیقا همان اندازه‌ی کاغذ A7 است. کاغذهای A3 نیز با سایز ۴۲۰ در ۲۹۷ میلی‌متر برای تراکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی و چاپ آنلاین چاپخانا

 

 

لازم به ذکر است بجز کاغذهای سری A، تراکت‌ها را می‌توان به صورت کاغذهای DL (که به اندازه‌ی یک سوم کاغذ A4 و در سایز پاکت‌های ملخی‌ به صورت ۹۹ در ۲۱۰ میلی‌متر هستند) و کاغذهای مربعی نیز چاپ کرد.

در زمینه اندازه‌ی کاغذ انتخابی، توجه به موضوع تراکت و حجم اطلاعاتی که می‌خواهید از این طریق به مخاطب انتقال دهید بسیار مهم است. همچنین بهتر است اندازه‌ی کاغذ شما طوری باشد که به راحتی توسط مخاطب نگهداری شود؛ و با یک تای ساده در جیب یا کیف او قرار بگیرد.

 

2- جنس کاغذ تراکت

کاغذ تراکت به طور معمول از دو جنس کاغذ تحریر یا گلاسه انتخاب می‌شود. کاغذهای تحریر همان کاغذهای معمولی هستند که برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاغذهای گلاسه نیز آن دسته از کاغذهای براقی هستند که احتمالا آن‌ها را در پوسترها و برگه‌های تبلیغاتی مهم دیده‌اید.

در این میان، معمولا انتخاب بین این دو نوع جنس کاغذ بیش از هر چیز به میزان بودجه شما برمی‌گردد. گرچه شکی در این موضوع وجود ندارد که یک تراکت با کاغذ گلاسه از کیفیت، زیبایی و جذابیت بیشتری برخوردار است.

 

 

تفاوت اساسی کاغذ تحریر و گلاسه، در متخلخل بودن کاغذ تحریر و نفوذناپذیری کاغذ گلاسه در برابر رنگ است. این موضوع به راحتی با نگاه کردن و دست کشیدن روی کاغذ مشخص است. کاغذ تحریر، دارای جنسی زبرتر و نوعی بافت است. همچنین رنگ دستگاه چاپ در آن نفوذ می‌کند. در نتیجه تصاویر روی آن مات و کدر بوده و به براقی کاغذ گلاسه نیستند.

در مقابل، کاغذ گلاسه سطحی صاف و براق دارد که رنگ به‌جای نفوذ در آن روی آن می‌نشیند. بدین تریتیب نتیجه‌ی نهایی کار شفاف‌تر، درخشان‌تر و زیباتر جلوه می‌کند.

 

 3- گرماژ تراکت

در مبحث کاغذ، مسئله‌ی گرماژ، یک روش محاسبه کلی دارد. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم کاغذ تحریر ۷۰ گرم است؛ یعنی هر کاغذ تحریر ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متری، ۷۰ گرم وزن دارد. طبیعی است که هرچقدر گرماژ کاغذ مدنظر شما بیشتر باشد؛ آن کاغذ ضخیم‌تر و البته گران‌تر است. کاغذهای تحریر موجود در بازار به‌طور معمول ۷۰، ۸۰ و ۱۰۰ گرمی هستند. هرچند گرماژهای متنوع دیگری نیز در همین حدود وجود دارد. همچنین کاغذهای گلاسه موجود در بازار به طور معمول ۲۰۰ و ۲۵۰ گرمی هستند؛ البته در این مورد هم تنوع بیشتری وجود داشته و از نمونه‌های ۸۰ تا ۳۵۰ گرمی می‌توان بهره برد.در نهایت دقت کنید که کاغذهای گلاسه به صورت براق یا مات و یک رو یا دو رو ارائه می‌شوند.

 

 

 

4- روکش تراکت

شاید تا به حال استفاده از روکش برای کارت ویزیت را شنیده باشید. جالب است بدانید که برای جذابیت و محافظت بیشتر تراکت نیز می‌توان از روکش‌های مخصوص نیز بهره برد. یکی از بهترین روکش‌ها برای تراکت، روکش سلفون است. این روکش، در انواع سلفون مخملی، مات و براق مورد استفاده قرار گرفته و استحکام و دوام تراکت را بالا می‌برد.

 

 

 

5- طراحی متناسب با کسب‌وکار

اگر همه موارد بالا را قبل از چاپ تراکت در نظر گرفته‌اید؛ بسیار عالی است که کار خود را با داشتن یک طرح حرفه‌ای تکمیل کنید. یک طراحی منحصر به فرد کمک می‌کند تا پیشنهاد شما به بهترین وجه در اختیار مشتری قرار گیرد. توجه به اصول تولید محتوا، رنگ‌بندی متناسب با لوگو و نوع کسب وکار، استفاده از تصاویر جذاب مرتبط با کسب و کار و تبلیغات، با در نظر گرفتن مخاطب هدف تراکت، از جمله موارد حائز اهمیت در ارائه یک تراکت جذاب و حرفه‌ای خواهند بود.

 

 

 

در این میان مجموعه  "چاپ خانا" به عنوان یک مجموعه پیشرو در عرصه چاپ و طراحی آنلاین محصولات چاپی، با برخورداری از دستگاه‌های چاپ افست و دیجیتال به‌روز، افراد متخصص و سیستم هوشمند ثبت سفارش آنلاین، برای مشتریان عزیز خود بستری را تحت عنوان ابزار طراحی آنلاین  "چاپ خانا"فراهم کرده است تا به سادگی بتوانند محصولات چاپی مختلفی همچون تراکت، سربرگ، کارت ویزیت، کارت دعوت و پستال و … را بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت آنلاین طراحی و چاپ کنند. به بیان ساده‌تر در این نرم افزار آنلاین شما می‌توانید طرح مورد نظر خود را از میان طرح‌های بسیار متنوع، جذاب و رایگان انتخاب کرده و پس از ویرایش آن مطابق با اطلاعات شخصی، طرح شخصی‌سازی شده را از همان محیط آنلاین برای چاپ با کیفیت توسط این مجموعه ارسال کنید و در پایان محصول چاپ شده خود را در آدرس مورد نظر تحویل بگیرید.

تماس با ما- چاپخانا

لینک های اصلی
اطلاعات تماس

دفتر مرکزی: تبریز، خیابان جمهوری، جنب بانک مهر ایران،
مجتمع تجاری استاد شهریار، طبقه اول، پلاک30
تلفن: 35256599-041
همراه: 09148659001

تمامی مطالب و حقوق این وبسایت برای کانون آگهی و تبلیغات شطرنج به شماره مجوز 010114323 محفوظ میباشد - قدرت گرفته از چاپیروس
logo-samandehi

آمارگیر وبلاگ