اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کار
22 آذر 1399هنگامی که به دنبال تاسیس یک کسب و کار و یا یک تجارت جدید هستید شاید اصلا به فکر طراحی یک لوگو برای کسب و کارتان نباشید…. اما اگر اندکی به نحوه فعالیت تجارتتان و شیوه تبلیغاتتان و … فکر کنید داشتن یک لوگو امری واجب تری به نظر می رسد!! در واقع هر چه به لانچ و معرفی نهایی کسب و کارتان نزدیک تر می شوید نیاز داشتن لوگو برای مواردی مثل کارت ویزیت و یا وب سایت خود را بیش تر از قبل نشان می دهد!
ممکن است حتی همین الان که این مقاله را می خوانید با خودتان بگویید : می توانم طراحی لوگو را کمی عقب تر بیندازم و به سراغ کارهای واجب تر بروم، مگر یک لوگو چقدر مهم و تاثیر گذار است؟
اما واقعیت چیز دیگری را بیان می کند در واقع داشتن یک لوگو برای یک کسب و کار امری بسیار واجب است، در این مقاله با ما همراه باشید تا از اهمیت داشتن یک لوگو برای کسب و کار شما صحبت کنیم :
1- یک لوگوی زیبا به برند و کسب و کار شما هویت می بخشد :
پل رند، طراح معروف نوشت : ” یک آرم به طور مستقیم نمی فروشد ،بلکه به برند شما اعتبار می بخشد “
گاهی مواقع برای این که اولین اثر مثبت را در ذهن مخاطبین خود ایجاد کنید، فقط هویت و جذب لحظه ای به شما کمک می کند، و این کار تا حدود زیادی توسط لوگو کسب و کار شما انجام می شود، در رسانه های اجتماعی، تبلیغات و…. یکی از موراد تاثیر گذار لوگوی شما می باشد و گاهی مواقع شاید نتوانیم به وسیله کلمات هویت برند خودمان را به خوبی توضیح بدهیم و به همین خاطر در این مواقع یک لوگو مناسب در جذب لحظه ای مخاطبان به ما کمک می کند.
با داشتن یک لوگوی حرفه ای و زیبا کاربران به برند شما به چشم یک برند سطح پایین نگاه نمی کنند و حتی به صورت ناخودآگاه در درون آن ها حس خوبی نسبت به برند شما ایجاد می شود، به همین خاطر به وسیله یک لوگوی خوب می توانید نام تجاری خودتان را تقویت کند و حتی مخاطبین مخصوص خودتان را جذب نمایید!! البته لازم نیست لوگوی شما برای جذب مخاطبین هدفتان دقیقا شکل کاری باشد که برند و یا کسب و کار شما انجام می دهد، مثلا اگر محصولات مخصوص لاغری می فروشید لازم نیست در لوگوی خودتان بزرگ بنویسید ” لاغر کنید ” و یا اگر شرکتی در حوزه ارائه خدمات مالی هستید به هیچ عنوان لازم نیست در لوگو خودتان علامت دلار و یا تومان را قرار دهید، تنها چیزی که برای ایجاد هویت در طراحی لوگو خودتان نیاز دارید این است که با استفاده از نماد ها، رنگ ها، شکل ها و شعار ها برند خودتان را برای کاربر توصیف کرده و به برند خودتان هویت ببخشید.
به طور مثال در وب ترا ما لوگوی خود را به صورت دو رنگ طراحی کردیم زیرا در وب ترا تمرکز ما بر دو عنصر طراحی سایت و سئو می باشد و تصمیم گرفتیم رنگ اول برای خدمات طراحی سایت باشد و رنگ دوم برای خدمات سئو و بهینه سازی سایت، و به این ترتیب شما هم می توانید برای برند خودتان به وسیله این ابزار ها ( رنگ، نماد و …. ) شکل های مختلفی را طراحی و خلق کنید.
2- در ذهن مخاطبین خود ماندگار می شوید :
شاید مخاطبین شما اسم کسب و کار شما را نیز فراموش کنند، اما تحقیقات نشان داده که تا حدود زیادی لوگو و آرم شما در حافظه آن ها باقی می ماند!! از همین جهت داشتن یک لوگو خوب به شما کمک می کند تا ماخبینتان علاوه بر این که با شما زودتر آشنا می شوند بلکه برند شما را نیز راحت تر به یاد بیاورند….
نتایج تحقیقات نشان داده است که مغز انسان دیدن و بینایی را 60 هزار برابر سریع تر از متن پردازش می کند و مردم 80 درصد تصاویری که قبلا دیده اند را به خاطر می آورند ( فقط 20 درصد متن ها و اسم هایی که شنیده اند را دوباره به یاد میاورند!! )
به همین خاطر در هنگام طراحی لوگو برای کسب و کارتان : خودتان را جای فردی بگذارید که قرار است لوگوی شما را به یاد بیاورد، و به این فکر کنید که چگونه می توانید لوگوی خودتان را به شیوه ای طراحی کنید که هم در ذهن مخاطب تصویری از خود به جای بگذارید و هم یادآوری آن آسان تر باشد.
3- داشتن لگو زیبا باعث اعتماد کاربران به شما می شود
هنگامی که کسب و کار جدیدی را تاسیس می کنید فاکتور اعتماد کاربران به شما خیلی مهم است، بیش تر کاربران ( چیزی حدود 90 درصد ) قبل از این که محصول و یا خدمات شمارا انتخاب کنند ابتدا ظاهر برند و کسب و کارتان را برسی می کنند، شاید اگر ظاهر لوگو کسب و کارتان ضعیف باشد کاربران به شما اعتماد نکنند و یا اصلا از قصد خود برای خرید از شما منصرف شود، در مقابل اگر کسب و کار شما که لوگوحرفه ای و زیبایی داشته باشد می تواند به مشتریانی که اصلا شما را نمی شناسند الهام ببخشد و در درون مشتریان حس اعتماد نسبت به برند شما ایجاد شود و طبیعتا نتیجه این جلب اعتماد ایجاد شدن فروش برای کسب و کارتان است، و در نتیجه کسب و کار شما به مرور حتی طرفداران خود را پیدا خواهید کرد، با طراحی یک لوگو عالی و بی نقص و قرار دادن آن در وب سایت، کارت ویزیت و…. مشتری مداری کنید!
4- به شما در طراحی بخش های مختلف کمک می کند!
بعد از این که لوگوی خودتان را طراحی کردید می توانید خیلی سریع به سراغ تکمیل بخش های دیگری از طراحی برندتان بروید، با داشتن یک لوگو دیگر می دانید که باید از چه رنگ هایی در طراحی سایت و یا کارت ویزیتتان استفاده کنید ( به طوری که هماهنگ به نظر برسند ) در واقع شما با داشتن یک لوگو و سپس تکمیل طراحی بخش های مختلف سایتتان طبق شکل همان لوگو می توانید یک برند به یاد ماندنی را برای کاربران ایجاد نمایید.
5- باعث می شود در رسانه های مختلف بهتر نتیجه بگیرید :
هنگامی که یک کسب و کار جدید را راه اندازی می کنید، باید لیست عظیمی از کار ها را انجام دهید مثل : طراحی سایت، تاسیس یک اکانت اینستاگرام برای کسب و کارتان، کارت ویزیت و……. ممکن است بسیاری از این فعالیت ها در صورتی که لوگوی خوبی نداشته باشید بی نتیجه باشد ( مخاطبین جذب شما نشوند ) به همین خاطر تا حدود زیادی می توانید با داشتن یک لوگوی حرفه ای به دلیل ایجاد هویت و اعتماد در درون کاربران از وب سایت و یا شبکه های اجتماعی خود نتیجه بهتری را بگیرید.
6- کمپین های تبلیغاتی شما نتیجه بهتری خواهد داد :
اگر واقعا لوگوی خوبی برای کسب و کار خودتان نداشته باشید به احتمال بسیار زیاد در کمپین های تبلیغاتی مختلف شکست می خورید!! همان طور که در قبل نیز اشاره کردیم داشتن یک لوگو حرفه ای به شما کمک می کند که برای برند خود هویت ایجاد کنید و هم بتوانید در درون مشتریان حس اعتماد را نسبت به برند خودتان ایجاد نمایید، همین دو فاکتور در تبلیغات نتیجه بسیار مثبتی را برای شما ایجاد خواهد کرد و باعث می شود که از تبلیغات نتیجه بهتری بگیرید.
مطلب پیشنهادی : طراحی رایگان لوگو به وسیله دو ابزار قدرتمند
سخن پایانی
همان طور که اشاره کردیم، اهمیت لوگو بسیار فراتر از چیزی است که فکر می کنید گاهی مواقع یک لوگو حرفه ای باعث تغییرات تفکر مردم نسبت به برند و کسب و کار شما می شود گاهی مواقع یک لوگو می تواند سبک زندگی مردم را تغییر دهد همانند اپل که با لوگوی زیبا خود تبدیل به سبک زندگی مردم شده است، لوگو می تواند باعث سود بیش تر، محبوبیت بیش تر، کسب اعتماد بیشتر و در نهایت پیشرفت کسب و کار شما شود، اگر لوگوی ندارید و یا لوگوی الان کسب و کارتان مناسب نیست، همین الان به فکر یک لوگو خوب و حرفه ای برای کسب و کارتان باشید….